Julehjælp

Behovet for Julehjælp vokser og vokser og betyder meget for flere og flere, og det er ikke alene på landsplan, men også i vort lokalområde.

Røde Kors´ Julehjælp er målrettet økonomisk trængte børnefamilier, og da Røde Kors har til formål at hjælpe dem, der trænger mest, sker hver enkelte bevilling af en individuel vurdering af familiens økonomi.

I Røde Kors samarbejder vi med Ikast-Brande Kommune og ASF Folkehjælp. Det gør vi for at sikre, at Julehjælpen uddeles til familier med størst behov og for at undgå, at nogle familier får Julehjælp flere steder fra, mens andre får afslag.

Julehjælpen består af et gavekort på 800 kr. som kan anvendes i Coop kæden som Landsorganisationen  samarbejder med, og her i Brande er det Kvickly. Gavekortet er et plastickort med magnetstribe, hvor de 800 kr. er indsat på. Kortet er let at bruge, og man behøver ikke at bruge alle pengene på én gang, da kortet kan anvendes over flere omgange. Man kan ikke få pengene udbetalt, men blot benytte det, til alle pengene er brugt op.

Ud over julehjælpen til madvarer til juleaften og juledagene består Julehjælpen også af et gavekort til hjemmeboende børn under 18 år til en udvalgt butik og et gavekort til hver familie til Røde Kors butikken. Gavekortene til Kvickly får vi fra Landskontoret og Røde Kors butikken. Gavekortene til børnene er sponsoreret af Lions Club, Inner Wheel og Røde Kors butikken.

Ansøgningsskemaet er tilgængelig fra den 1. november 2019, og fås i Røde Kors butikken, hos Inge Kristensen, mail: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. og på skolernes forældreintra.

Ansøgningsfristen er senest den 8. december. Skemaet kan afleveres i Røde Kors butikken, sendes pr. mail til Inge Kristensen eller hos Inge privat på Landlyst 14, Brande.

Besked om man er bevilget julehjælp fås pr. telefon senest torsdag den 12. december, hvor der også aftales hvilke butikker, børnene ønsker, at deres gavekort skal være til.

Julehjælpen uddeles ved en hyggelig sammenkomst onsdag den 18. december på Revlingevej mellem kl. 15.00 og 16.30, hvor der vil blive serveret lune æbleskiver, kaffe og sodavand.

Julehjælpen er en døråbner. Julehjælpen er god anledning til at tilbyde familier andre former for længerevarende støtte som gør en forskel – også efter juleaften,  bl.a. via Familienetværk/Tá  et pusterum, kontingent til fritidsaktiviteter for børn, konfirmationshjælp/voksenfest, ferielejr for børn og ferieophold for børnefamilier.

Akt. leder af julehjælpen