Ta' et pusterum/Familienetværk

Ta' et pusterum har til formål at støtte børnefamilier, der af forskellige årsager kan have det svært i hverdagen og derfor ind i mellem har brug for et ”pusterum” og måske savner et socialt samvær.

I Røde Kors vil vi gerne give børn og forældre mulighed for at få nogle gode oplevelser, som de ellers ikke har mulighed for at få. Det kan være besøg i dyreparker, i Baboon City og andre forlystelser, men også ture til naturlegepladser og til andre seværdigheder.  Aktiviteten kan også være sociale arrangementer i form af hyggeligt samvær med andre familier og frivillige i Røde Kors til f.eks. fælles spisning. Det er derfor meget forskelligt, hvad indholdet er, og hvor lang tid aktiviteten tager. Oftest foregår det i weekender, men det kan også være på hverdagsaftner, f.eks. hvis det er en cirkusforestilling.

Forud for alle arrangementer vil der blive udsendt en invitation, hvoraf det vil fremgå, hvad der skal foregå samt praktisk info omkring dato, tidspunkt og tilmeldingsfrist.

Alle børnefamilier der på en eller anden måde har det svært er meget velkommen i Ta' et pusterum. Ta' et pusterum er et frirum, hvor mangfoldighed og lysten til at hygge sig sammen er i centrum, og hvor der er mulighed for at møde andre børnefamilier på tværs af kultur og forskellig baggrund. Det er derfor vigtigt for os, at både børn og voksne har det godt, når de deltager i vores aktiviteter, og alle får en god dag/oplevelse sammen.

Det er gratis at deltage i arrangementerne. Røde Kors sørger for transport, når arrangementerne er uden for Brande by.

Oplevelser i 2021

Påskemøde

Tá et Pusterum startede meget forsigtigt op, med al mulig respekt for Corona og coronaforbud.

Derfor inviterede vi til et lille påskemøde den 29. Marts henholdsvis i Blåhøj og i Brande.

Vi mødtes udenfor. I Blåhøj var det på legepladsen ved Multihuset og i Brande i Anlægget på Ørbækvej.

41 personer meldte sig til. Det var så dejligt at se hinanden igen. Alle var rigtig glade for, at det igen var

en mulighed at mødes, og snakken gik

livligt. Vi havde påskeæg til børnene, og  serverede kaffe/saft og kage.

Det var en rigtig dejlig eftermiddag.

Jyllands Park Zoo

Søndag den 30. maj skinnede solen fra en skyfri himmel

En perfekt dag til en udflugt til Haunstrup Dyrepark. 55 børn og voksne var klar til at nyde dagen sammen.

I dyreparken er der mange muligheder for at hygge sig. Selvfølgelig at se på og studere alle dyrene, men der er også legeområder - endda med Danmarks største hoppepude.

Vi spiste vores medbragte mad sammen, og derefter var der rundvisning sammen med en dyrepasser. Kl 15 kørte bussen hjem igen. Det var en skøn dag, hvor alle hyggede sig.

Sommerhygge på Harrild Hede

Mandag den 14. juni havde vi lavet en aftale med John, der er naturvejleder på Naturcenteret. Han havde arrangeret en tur med “Hugormen”. Der var også mulighed for at låne mountainbikes. Det var der 5 friske børn og voksne, der benyttede sig af.

Så gik turen ellers rundt på heden med stop her og der, når John havde ting at vise og fortælle os. F.eks.Så vi kødædende blomster og vilde orkidéer.

Vi lærte også, at stænglen på friske skud fra rønnetræet smager af marcipan. Og så nød vi det smukke landskab.

Dagen sluttede med fællesspisning.

Vi serverede mad, der var portionsanrettet - og håndspritten var på bordet.

Nu holder vi sommerferie, men efterårsprogrammet er planlagt. Der kommer til at ske mange spændende ting. Vi glæder os til at se alle igen.

Rigtig god sommer

Tur til Wov-park

Søndag den 22. august var Tá et Pusterum atter på tur.

I det skønneste vejr besøgte vi, for os, en ny og spændende attraktion - nemlig Wow-Park i Billund.

Her var der rigtig mange aktiviteter og udfordringer for alle aldersklasser at kaste sig ud i.

Lige fra klappegeder, labyrinter, vandlege, svævebaner mm. til kæmpenet, der var udspændt mellem trætoppene, man kunne lege eller spille bold i.

Både børn og voksne tog udfordringerne op - og nogle blev modigere og modigere som dagen skred frem - og så verden lidt fra oven.

Alle havde en super dejlig dag - og det er nok ikke sidste gang turen går til Wow-Park.

Næste arrangement er søndag den 26. September, hvor vi inviterer til Superliga kamp på MCH-Arena mellem FCM og Randers.

Mange hilsner

Elsebeth, Lisbet og Inge

Aktivitetsledere:

Elsebeth Jessen Hansen,  telefon 22 90 3763,  mail:  Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Lisbeth Andersen,           telefon 50 56 03 20,  mail:  Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Inge Wieland,                 telefon 20 85 63 30, mail:  Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.