Julehjælp

Julehjælpen i Røde Kors.

Efterspørgslen af julehjælp vokser, og i år bliver mange økonomisk trængte børnefamilier ekstra hårdt ramt af de stigende priser på dagligvarer, el og andre brændstoffer, og med julehjælpen håber Røde Kors, at kunne gøre julen lidt bedre for de mange børnefamilier, der modtager den.

Røde Kors er en upartisk organisation og skal derfor sikre, at julehjælpen fordeles til de mest trængende, uanset religiøst eller politisk tilknytning. For at sikre at julehjælpen uddeles til de familier, der har størst behov, har Landskontoret udarbejdet et ansøgningsskema og ud fra oplysninger på skemaet vurderes familiernes situation, så vi kan sikre, at det er familier fra målgruppen, som modtager julehjælp. Ansøgningsskemaet skal også sikre en større ensartethed i, hvordan der tildeles julehjælp landet over.

Ansøgningsskemaet er tilgængelig fra den 1. nov. og fås i Røde Kors butikken, på skolernes hjemmeside, Kommunens Familieafdeling, hos Inge Kristensen og lederne af Ta´et pusterum/familienetværk, vore mail adr. ses et andet sted på hjemmesiden.

Julehjælpen består af et hævekort på 800 kr. til Kvickly, og her kan den enkelte familie købe de mandvarer, som man allerhelst vil have juleaften og i juledagene. På hævekortet er der en magnetstribe, så der kan hæves af flere omgange dog ikke kontanter. Foruden hævekort får hjemmeboende børn under 18 år et gavekort så forældre får mulighed for at give deres børn julegaver. Der kan vælges mellem en legetøjsbutik, tøjbutik eller sportsbutik. Gavekort til børn er sponseret af lokale, lokale organisationer og Røde Kors butikken.

Ansøgningsfristen er den 28. nov. Skemaerne kan sendes på mail til Inge Kristensen, afleveres i hendes postkasse eller i Røde Kors butikken.

Besked vedrørende udvælgelse sker telefonisk senest lørdag den 3. dec. Samtidig aftales der hvilke butikker børnenes gavekort skal udstedes til.

Julehjælpen uddeles torsdag den 15. dec. ved en hyggelig sammenkomst i Røde Kors´s nye lokaler på Borupvej, hvor der serveres æbleskiver, kaffe og sodavand og god julestemning.

Røde Kors samarbejder med Familieafdelingen i Ikast-Brande Kommune. Virksomheder og private er velkommen til at være sponsor for gavekort til børn.

Julehjælpen er en døråbner og giver anledning til at tilbyde økonomisk trængte børnefamilier andre former for støtte, som gør en forskel resten af året, bl.a. gennem deltagelse i Ta´et pusterum, betale kontingent til en fritidsaktivitet, legat til tøj og sko til konfirmation/voksenfest, ferielejr for børn, og ferieophold for børnefamilier.

Akt. leder af julehjælpen