Flygtninge og integration

I 2018 er der 25 flygtninge (personer ankommet inden for de sidste 3 år) bosiddende i Brande, heraf er de 12 mindreårige børn og 2 familiesammenførte. De kommer hhv. fra Syrien og Eritrea. På landsplan er der kun ca. 1.400 flygtninge i 2018, der har modtaget asyl i Danmark, og der forventes tilsvarende det samme antal i 2019. Det betyder også, at der formentlig kun kommer meget få nye flygtninge til Ikast- Brande Kommune.

På verdensplan ser billedet dog noget anderledes ud. Her menes der at være omkring 65 millioner mennesker på flugt fra krige, konflikter og overgreb. Det er den største flygtningekrise siden 2. verdenskrig.

Mennesker flygter på grund af krig, religionsmæssig og politisk forfølgelse og humanitære katastrofer. Og fælles for dem alle er, at de ønsker at skabe sig en ny tilværelse i trygge rammer. Men det er svært at komme til et nyt land. Man har mistet alt ofte også kontakten til ens familie, føler sig alene og har brug for hjælp med alt det praktiske. Når asylansøgere får opholdstilladelse og dermed flygtningestatus, får de automatisk også arbejdstilladelse og er samtidig pålagt at deltage i danskundervisning på sprogskolen, modtage tilbud om virksomhedspraktik med henblik på fast job og selvforsørgelse samt krav om at opfylde 225 timers reglen (lønnet job).

Formål: Under mottoet ”Venner viser vej” inviterer Røde Kors bl.a. til at deltage i forskellige aktiviteter, finder netværkspersoner og kontaktfamilier, der kan give medmenneskelig, social og praktisk støtte og hjælpe, når det er svært. At komme som flygtning til Danmark, efter en måske traumatisk flugt, hvor man skal forholde sig til et nyt sprog, en ny kultur, nye traditioner og forventninger, normer, myndighedsrelationer osv. kan en frivillig ven være med til at skabe sammenhæng i kaos. Du kan som ven bidrage til den gode modtagelse og introduktion til lokalsamfundet. Du kan vise vej ind i sociale fællesskaber og i det offentlige Danmark, hvor finder man fritidstilbud i kommunen? Hvad er Nem-Id og

E-boks? Hvordan bestiller man tid hos lægen og søger et job? Og hvad betyder ”hygge”? Mødet med danskere medvirker til en positiv integration, der giver flygtningene bedre muligheder i en uvis fremtid.

Så måske er den nye ven dig?

Aktiviteter:

• Café aften, her mødes flygtningene, andre herboende udlændinge og de frivillige til hyggeligt samvær den sidste onsdag i måneden i kælderen under Brande Bibliotek fra kl. 17.00 – 19.00.
Der er fællesspisning, legeaktiviteter for børnene, og ellers bruges aftenen til information om kommende aktiviteter og snak om forskellige samfundsrelevante emner.

Kulturelle arrangementer i form af foredrag, oplevelser, på ture rundt i Danmark, fællesspisning m.m.

• Cykelværksted for mænd, her mødes flygtninge og frivillige efter behov, og det aftales fra gang til gang. Mødested på 4H Gården, Jyllandsvej. På værkstedet reparerer og vedligeholder man sin egen cykel og ellers deltager aktivt i det hyggelige samvær.
  • I vores ”Jobbank” kan man som frivillig være tilknyttet, og blive kontaktet, når der opstår konkret behov for hjælp med forskellige praktiske opgaver, og man bestemmer selv, hvilke opgaver man har tid og mulighed for at hjælpe med.
  • Ungeklub og netværk her mødes unge mellem 16 år og 30 år en gang om måneden til socialt samvær og kulturelle fælles oplevelser. Her er også mulighed for sprog- og lektiehjælp, samt coaching på vej til uddannelse og fremtidige valg af job.

Hvis du har lyst til at blive frivillig eller høre mere om vores arbejde, kan du kontakte:

Charlotte Lauridsen på mobiltelefon 30423770 efter kl. 15,00 eller på